Een Social Media Stappenplan Voor De Kleine Ondernemer

doorNikkie

Een Social Media Stappenplan Voor De Kleine Ondernemer

Hoe belangrijk is Social Media Marketing nou echt?

Ik spreek regelmatig personen die de kracht van social media onderschatten. “Dat is toch een beetje met Facebook en Twitter enzo?” Ja, en nee. Het is inderdaad ‘een beetje met Facebook en Twitter’, maar er zit veel meer achter dan een uurtje per maand Facebooken. Allereerst zou ik graag het volgende willen toevoegen: social media marketing is een constant en tijdrovend proces. Is het dan de moeite waard om hier überhaupt aan te beginnen? Absoluut.

Wanneer social media marketing met hart en ziel wordt uitgevoerd, kan het enorm veel potentie bieden. Een onderzoek van Smart Insights illustreert hoe effectief social media marketing kan zijn. Zo ervoer 92% een verhoogde naamsbekendheid, 80% een aanzienlijke verhoging in de traffic, kreeg 72% een loyale fan-base et cetera. Dan hebben we nog niet eens gesproken over alle andere online marketing-middelen. De daadwerkelijke effectiviteit is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel tijd en moeite er in gestoken wordt.
social media stappenplan voor de kleine ondernemer model over effectiviteit inzet social media marketing op naamsbekendheid, online traffic, loyaliteit fan-base, marktinzicht, lead generation, verbeterde Google rankings, business parnerships, verlaging marketinguitgaven en hoger aantal sales

Een social media Stappenplan voor de kleine ondernemer

Indien jij een kleine ondernemer bent, is het logisch dat jij je tijd liever ergens anders aan spendeert. Jij wilt natuurlijk verkopen! Langzamerhand kom jij er echter achter dat het online allemaal niet zo snel gaat. Althans, niet zo snel als jij tegen deze tijd had gehoopt. Hoe kan je er dan voor zorgen dat dit proces sneller verloopt? Welke stappen dien jij online te ondernemen om jouw doelen te behalen?

  1. Ontwikkel jouw bedrijfsprofiel op social media: en daarmee bedoel ik niet slechts de daadwerkelijke creatie daarvan. Upload een profielfoto, maak een header, nodig je Facebook-vrienden uit! Zorg ervoor dat jouw profiel een teken van leven uitstraalt.
  2.  

  3. Bedenk in welke branche jij je bevindt: en handel daar vervolgens naar. Heb jij een brillenzaak? Post dan eens een interessant artikel over de meest recent ontwikkelde glazen. Of vertel iets over de nieuwste modellen die jij binnen hebt gekregen. Zolang het maar gerelateerd is aan het product dat jij aanbiedt. Maak je klaar om een fan-base op te bouwen. Jouw ‘likers’ zijn immers geïnteresseerd in jou.
  4.  

  5. Adverteer: bereik (veel) meer mensen met jouw berichten. Vooral in het begin zullen jouw berichten niet veel lezers genereren, ook al is de informatie ontzettend relevant. Facebook heeft nou eenmaal bepaald dat niet alle likers van jouw pagina jouw gepubliceerde bericht zien. Met advertenties kun je dit bereik vele malen vergroten! Daarbij heb jij zelf de volledige controle over de kosten. Het is zelfs mogelijk om jouw pagina voor €3,- een dag te promoten. Het zal natuurlijk niet zoveel betrokkenheid opleveren als bij een budget van €50,-, maar het is een begin!
  6.  

  7. Reageer: wees een ‘conversation company’. Ga in gesprek met jouw fans. Wacht hierbij echter niet slechts totdat iemand anders het voor je doet. Probeer zelf het gesprek op te wekken aan de hand van bepaalde acties, vragen, discussies et cetera.

 

“Maar.. Social Media Marketing kost geld.”

Tenzij jij zelf de tijd hebt om diverse boeken, onderzoeken en artikelen te lezen, of om alles op organische wijze op te bouwen (wat natuurlijk helemaal prima is), kost het inderdaad geld. Maar, laten we eerlijk wezen; een advertentie in een krant of radioprogramma kost dat ook. Vergeet niet dat het een investering in jouw zaak is! Wees dus niet bang om een redelijk budget vrij te maken. Als de uitvoering goed verloopt, is het zeer waarschijnlijk dat jij jouw investeringen dik en dubbel terugverdient. Hoe groter jouw fan-base wordt, hoe meer mensen over jouw bedrijf gaan praten. Hoe meer mensen over jouw bedrijf gaan praten, des te meer websitebezoekers je krijgt. Hoe meer websitebezoekers je krijgt, hoe meer potentiële klanten aan de deur kloppen. Zo kan het een tijdje doorgaan.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het niet te doen. Maar, bedenk dan wel dat je langer stil zal staan en je kansen laat liggen. Stop met die sturende gedachtes, zoals ‘dat zal voor mijn bedrijf toch niet lukken‘ of ‘ik heb er geen geld voor‘. Geloof dat het werkt, en werken zal het.


Online Marketing uitbesteden

Ben jij geïnteresseerd in het uitbesteden van jouw social media marketing? Social Industry wil jou hier ontzettend graag bij helpen. Deel jouw gedachtes en/of ideeën! Neem contact op.

Wil jij iets over dit onderwerp kwijt? Deel het met ons en geef onderstaand jouw reactie!

Over de auteur

Nikkie administrator

Geef een reactie