3 Marketing Tips: Hoe Onderscheid Jij Jouw Business Van De Concurrentie?

doorNikkie

3 Marketing Tips: Hoe Onderscheid Jij Jouw Business Van De Concurrentie?

3 Onderscheidingsfactoren Voor Jouw Business

Tijdens mijn online zoektochten zie ik regelmatig bedrijven die verzwolgen raken in de massa. Met andere woorden: zij vallen totaal niet op.

Het gevolg is niet alleen dat zij onvindbaar zijn, maar ook dat áls ze gevonden worden, zij de bezoekers vaak niet weten te overtuigen.

Hoe zorg je er voor dat je wel opvalt?

 

1. Ontdek jouw USP’s en communiceer deze:

De USP’s, oftewel de Unique Selling Points van een organisatie, kunnen ervoor zorgen dat jij opvalt tussen jouw concurrenten. Ga bij jezelf na wat jouw organisatie nou écht uniek maakt. Waar ben jij goed in? Wat vindt mijn doelgroep belangrijk?

Hieronder zijn een aantal voorbeelden van USP’s vermeld:

    1. Een uitstekende en snelle service (24/7);
    2. De mogelijkheid om een gratis proefrit te maken;
    3. De goedkoopste auto-onderdelen in heel Noord-Holland;
    4. Vóór 23:00 uur besteld, morgen in huis
    5. Het grootste assortiment in de categorie thriller-boeken
    6. Gediplomeerd en erkend: ruim 20 jaar ervaring als relatietherapeut

Toelichting:
Het is niet de bedoeling dat je een willekeurige USP uitkiest waarvan jij denkt dat die klanten zal opleveren. Je het moet ook waar maken. Gebruik daarom een USP die daadwerkelijk van toepassing is op jouw organisatie. Doe je dit niet, dan kom je je beloftes niet na. Daar houden klanten niet zo van (op zijn zachtst gezegd).

Nadat jij jouw eigen Unique Selling Point(s) hebt vastgesteld, is het de bedoeling deze te communiceren. De communicatiemogelijkheden zijn daarbij afhankelijk van de online marketing-instrumenten die je gebruikt, maar meestal doen Google Adwords en Facebook al wonderen.

Indien jij hier geen verstand van hebt, raad ik het aan om een online marketeer te raadplegen. Verder kun je natuurlijk ook jouw USP’s doorvoeren in het offline-marketingmateriaal, zoals bij flyers en brochures.

 

2. Bedenk, schrijf en publiceer content:

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Content is King. 

Op het gebied van Search Engine Optimization (SEO), Social Media Marketing en fan-base ontwikkeling, neemt content de leiding. Het publiceren van kwalitatief goede content kan namelijk ontzettend veel voor jouw merk betekenen. Toch negeren veel bedrijven de mogelijkheden van een sterke content-strategie. Waarom? Omdat het veel tijd kost.

Gelukkig kun jij hier slim op inspelen door het zelf wel te doen. Allereerst bepaal je wie jouw precieze doelgroep is. Willen zij bijvoorbeeld liever geïnformeerd of geëntertaind worden?

Vervolgens bedenk en schrijf je content die gerelateerd is aan jouw product of dienst. Er zijn daarbij verschillende content-formats beschikbaar. Denk maar aan whitepapers, E-books, infographics, video’s, webinars en blogberichten

Voorbeelden content:

    • Whitepaper: checklist voor een gebruiksvriendelijke website.
    • E-book: succesvol ondernemen in de consultancy branche.
    • Infographic: percentages en cijfers over stress op het werk.
    • Blog: 5 tips voor een gezonde levensstijl.
    • Webinar: social media inzetten voor omzetgroei en naamsbekendheid.

Hubspot

Content-genie HubSpot is daarbij zeker het afkijken waard. Met 745.000 Twitter-volgers en een hoge vorm van betrokkenheid onder de fans, vormt HubSpot het ultieme succesverhaal.

Dankzij de zeer interessante content op het gebied van online marketing & sales (die ik zelf meestal niet kan laten liggen), heeft het bedrijf deze gigantische fan-base plus een enorme stijging in het aantal klanten gegenereerd. Misschien is 745.000 volgers wel iets te ambitieus, maar de mogelijkheid is er.
 
Een visual van HubSpot met een lucht vol met sterren over de 18 myths van SEO

 

3. Blijf actief proberen en communiceren op Social Media

Bijna elke startende of kleine ondernemer heeft moeite met de opbouw. De opbouw van het bedrijf, de website, de klanten, de social media kanalen et cetera. Je weet van tevoren nou eenmaal niet direct wat werkt. Hier moet je dus gaandeweg achter zien te komen.

Vooral op het gebied van social media worden de activiteiten langzamerhand verwaarloosd

Wwanneer er niet snel genoeg nieuwe klanten bij komen. Zo kom ik ontzettend veel Facebook-profielen tegen die al maanden geen teken van leven meer uitstralen. Het is enerzijds begrijpelijk, aangezien het tijd vergt die ondernemers vaak niet hebben, maar anderzijds hartstikke zonde dat bepaalde kansen onbenut blijven.

Het feit dat veel ondernemers hun social media accounts links laten liggen, werkt echter in jouw voordeel.

Stel: jij bent een lokale bakker die gevestigd is in Zaandam, samen met nog drie andere bakkers. Zij beschikken alle drie over een Facebook-pagina met circa 50-100 likes en één gepubliceerd bericht per twee maanden.

Wanneer jij er nu voor kiest om vol te investeren in social media, kun jij de pagina’s van de andere drie bakkers gemakkelijk ontstijgen. Bedenk daarnaast leuke acties, plaats foto’s van jouw versgebakken brood, geef een taart weg aan de 500e liker.

Wees creatief, want het kan allemaal. Na een periode van investeringen en activiteiten is de kans groot dat lokale consumenten, bij de koopintentie naar bakkersproducten, eerder jouw bakkerij overwegen dan de andere bakkers. Vaste klanten natuurlijk tot daar gelaten, hoewel ook deze te verleiden zijn.
 
bericht van een Amerikaanse bakkerij op social media om 3 marketing tips te illustreren
 
Lees ook: Een Social Media Stappenplan Voor De Kleine Ondernemer


Online Marketing uitbesteden

Ben jij geïnteresseerd in het uitbesteden van jouw online marketing?

Deel jouw ideeën of neem contact op!

Wil jij meer weten over bepaalde onderwerpen?
Klik dan op één van de onderstaande links:


Over de auteur

Nikkie administrator

Geef een reactie